تهران - بلوار اندرزگو - خ سلیمانی غربی - بن بست لادن - پلاک 9
  • تلفن تماس 02122394997

  • آدرس ایمیل

مقایسه پنجره آلومینیومی و پنجره upvc (مروری بر مزایا و معایب)

مقایسه پنجره آلومینیومی با پنجره یو پی وی سی
انتخاب در بین این دو نوع از پنجره‌ها، بحثی است طولانی مدت که اغلب صاحب خانه ها را در هنگام تعویض پنجره‌های جدید، در تصمیم گیری دچار مشکل می‌کند. در این مطلب ما قصد داریم نگاهی به مزایای و معایب این دو نوع پنجره آلومینیومی یا upvc بپردازیم و به شما کمک کنیم با توجه به بودجه و دارایی خود انتخاب درست را انجام دهید.

Upvc-windows
از دهه 1980 به این طرف استفاده از پنجره‌ یو پی وی سی از محبوبیت بسیاری برخوردار بوده است. این پنجره‌ها از یک مواد بادوام و مقاوم در برابر پوسیدگی تشکیل شده اند که باعث افزایش طول عمر آن ها می‌شود. همین امر نیاز به تعمیر و نگهداری را کم می‌کند. به هر حال این پنجره‌ها امکان دارد که در طول سال ها دچار فرسودگی شوند. البته خیلی آهسته تر از پنجره‌های معمولی ولی به مرور بعد از 20 تا 30 سال باید جایگزین شوند.

آلومینیوم هم یک ماده بسیار بادوام است، اما پنجره‌های آلومینیومی با کیفیت بالا می‌تواند تا ۴۵ سال دوام بیاورند. زیرا آنها به همان شیوه‌ای که پنجره‌های upvc تحلیل می‌روند فرسوده نخواهند شد و عمر بیشتری خواهند داشت. آلومینیوم بر خلاف فلزات دیگر زنگ نمی زند و همین امر باعث می‌شود که در مورد لکه هایی که بعداً به علت زنگ زدن در کناره های پنجره و در قسمت فریم ها خودش را نشان می دهد نگران نباشید.

بازده حرارتی پنجره آلومینیومی و  پنجره upvc

در مورد بازده حرارتی پنجره آلومینیومی و پنجره upvc اگر بخواهیم مقایسه ای داشته باشیم باید عرض کنیم که یکی از دلایل اصلی اینکه آلومینیوم در زمان های گذشته نسبت به upvc از محبوبیت کمتری برخوردار بود به علت بازده حرارتی پایین آن بود. آلومینیوم ماده‌ای بسیار رسانا است که به این معنی است که گرما می‌تواند به آسانی از آن عبور کند. برای یک مدت زمانی حتی پنجره‌های آلومینیومی نسبت به پنجره‌های upvc کمتر مورد استفاده قرار می گرفت و کارایی زیادی نداشت. ‌

با این حال تکنولوژی در طی چند دهه گذشته رشد بسیاری کرده و راه طولانی را پیموده است.  امروزه پنجره‌ها و درب هایی را می بینیم که از جنس آلومینیومی هستند و گرمای بسیار کمی را هدر می‌دهند. ‌

برخی از تولید کنندگان حتی از لایه‌های پلی آمید در این نوع از پنجره‌ها استفاده می‌کنند، که یک عایق بسیار کار آمد است.

مقایسه پنجره آلومینیومی با یو پی وی سی

در نهایت، سطح بازده حرارتی ارائه‌شده توسط هر دو پنجره آلومینیومی و پنجره upvc متغیر است و به کیفیت مواد و فرایندهای تولیدی مورد استفاده بستگی دارد. ‌

پنجره‌های دوجداره آلومینیومی می‌توانند مانند پنجره‌های upvc از هدر رفتن بیش از حد گرما جلوگیری کنند. مطمئن شوید که Window Energy Ratings (درجه‌بندی انرژی پنجره) را بر روی برندی که در نظر می‌گیرید، و می‌خواهید آن را بخرید چک کنید. هر پنجره‌ای که به تازگی نصب شده است باید حداقل C باشد، اما هر دو نوع پنجره آلومینیومی و پنجره  upvc قادر به ارائه رتبه‌های ++A نیز هستند.

امنیت در پنجره آلومینیومی و پنجره upvc

به لطف طبیعت بادوام آن‌ها، هر دو پنجره آلومینیومی و پنجره upvc کاملاً ایمن هستند و به طور قابل‌توجهی ایمنی آن ها بیشتر از پنجره‌های چوبی ای است که می‌توان با تخریب آن ها به زور وارد خانه شد. سطح امنیتی که یک پنجره فراهم می‌کند بر پایه کیفیت قفل‌های نصب‌شده بر روی آن نیز بستگی دارد. ‌

مهم نیست که شما پنجره‌های آلومینیومی یا upvc را انتخاب کنید به شرطی که بتوانید قفل های جدید و مدرن تهیه کنید، می‌توانید مطمئن باشید که پنجره‌ها ایمن خواهند بود. ‌

تفاوت پنجره آلومینیومی و پنجره upvc از نظر عایق صوتی

در مورد تفاوت پنجره آلومینیومی و پنجره UPVC از نظر عایق صوتی باید عرض کنیم که یکی از مزایای پنجره‌های UPVC نسبت به آلومینیومی این است که آن ها عملکرد بهتری در عایق صوتی دارند. این به این معنی نیست که بگوییم پنجره‌های آلومینیومی در عایق صوتی بد هستند، اما پنجره‌های UPVC در خصوص نویز و عایق صوتی بودن، عملکرد بهتری از آن ها دارند. ‌

با این حال، شایان‌ذکر است که مقدار زیادی از عایق صوتی بودن از خود شیشه می آید و نه فریم پنجره. اگر شما پنجره‌های دو جداره را برگزینید مطمئناً خانه شما آرام تر خواهد بود و حتی اگر سه جداره باشد؛ در این صورت این گونه پنجره‌ها عایق صوتی بیشتری را برای شما فراهم می آورند.

اگر شما در یک ناحیه پر سر و صدا زندگی می کنید upvc ممکن است بهترین انتخاب باشد. اما برای بیشتر صاحب خانه ها تفاوت عایق صوتی بین دو ماده upvc  و آلومینیوم را فاکتور مهمی برای انتخاب بین این دو نمی‌دانند.

پنجره‌های آلومینیومی با ظاهری به صورت چوب می‌تواند برای کسانی که دوست دارند از ظاهر قدیمی و سنتی چوب اما خاصیت دوام بالای آلومینیوم استفاده کنند؛ انتخابی عالی و مناسب باشد.

upvc windows sample

تفاوت‌های زیبایی‌شناسی پنجره آلومینیومی و پنجره upvc

اگر بخواهیم تفاوت‌های زیبایی‌شناسی پنجره آلومینیومی و پنجره UPVC  را بررسی کنیم خوب است اشاره کنیم که یکی از دلایل افزایش محبوبیت پنجره‌های آلومینیومی در سال‌های اخیر، سطح صاف و صیقلی است که این نوع پنجره‌ها ارائه می‌کنند. فریم‌های پنجره آلومینیوم می‌توانند بسیار باریک تر از upvc باشند. این خاصیت به آن‌ها جلوه زیبایی می بخشد که باعث می‌شود استفاده از آن در خانه‌های مدرن شایسته تر باشد. مزیت دیگر پنجره‌های باریک این است که زاویه دید پنجره را بهتر می‌کند. بنابراین اگر بخواهید که خانه شما از نمای بیرون، خوب‌تر و زیباتر دیده شود استفاده از پنجره‌های آلومینیومی توصیه می‌شود. همچنین شایان‌ذکر است که با وجود فریم‌های باریک آلومینیومی این پنجره‌ها به اندازه کافی قوی هستند که شیشه های بزرگ را با اطمینان نگه دارند.

ویژگی‌های پنجره‌های upvc:

  1. رنگ‌های مختلف
  2. ظاهر پلاستیکی ‌
  3. ارزش بالا

پنجره‌های upvc بیشتر به حجیم بودن و ناخوشایند بودن، معروف هستند.  معمولاً ظاهری پلاستیکی به ویژه برای مالکان خانه که چیزی منحصر به فرد می خواهند خوشایند نیست. ‌

رنگ سفید، رنگ نسبتاً ارزانی است و به همین دلیل رایج‌ترین رنگ مشاهده‌شده در املاک بریتانیا است، اما رنگ‌های دیگری نیز وجود دارند. اگر می‌خواهید چیزی بیشتر از رنگ‌های  معمولی را انتخاب کنید، رنگ‌های دیگری نیز وجود دارند. همچنین می‌توانید فریم‌های upvc که طرح چوب روی آن کار شده است را نیز تهیه کنید.

ویژگی‌های پنجره آلومینیوم:

  1. سبک و براق ‌
  2. مینیمالیست ‌
  3. چشم اندازی زیبا ‌
  4. نور طبیعی بیشتر ‌

آلومینیوم همچنین تنوع زیادی را پیشنهاد می دهد. بیشتر پنجره‌های آلومینیومی با موادی پوشش داده شده اند که ظاهر آن ها را شیک و زیبا کرده و همچنین باعث افزایش دوام آن ها شده است. این پوشش در طیف وسیعی از رنگ‌ها وجود دارد.‌

پنجره‌های آلومینیومی با ظاهری به صورت چوب می‌تواند برای کسانی که دوست دارند از ظاهر قدیمی و سنتی چوب اما خاصیت دوام بالای آلومینیوم استفاده کنند انتخابی عالی و مناسب باشد.

بسیاری از پنجره‌های آلومینیومی نیز می‌توانند در فریم داخلی و بیرونی متفاوت باشند و می‌توانید برای این که فریم داخلی را با نمای داخلی خانه و یا نمای بیرونی خانه هماهنگ کنید بسیار انتخاب مناسبی باشند.

قیمت پنجره آلومینیومی و پنجره upvc

مقایسه قیمت پنجره های upvc و آلومینیومی

در خصوص قیمت پنجره آلومینیومی و پنجره یو پی وی سی باید بگوییم که پنجره‌های آلومینیومی به دلیل هزینه بالای مواد اولیه و تولید آن، گران‌تر از upvc هستند. با این حال، وقتی فکر می‌کنید که آلومینیوم کم‌تر از upvc دچار خرابی می‌شود انتخاب پنجره آلومینیومی  می‌تواند یک راه‌حل مقرون‌به‌صرفه تر در بلند مدت باشد. ‌ علاوه بر این پنجره‌های آلومینیومی به دلیل داشتن فریم‌هایی براق و صاف می‌توانند هزینه بیشتری نسبت به upvc داشته باشند.

این که پنجره‌های آلومینیومی چه مقدار هزینه دارد، پاسخ دادن به این سؤال می‌تواند دشوار باشد چون متغیرهای زیادی وجود دارند.

کیفیت آلومینیوم مورد استفاده (شمش آلومینیوم)

پنجره‌های آلومینیومی از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند و  روز به روز نیز مقرون به صرفه تر می شوند زیرا زمانی که تولیدکنندگان، تولید پنجره‌های خود را افزایش می‌دهند، معمولاً می‌توانند هزینه‌ها را کاهش دهند اگر شما درخواست پنجره‌های آلومینیومی را دارید اما مطمئن نیستید که آیا آن‌ها با بودجه‌تان هماهنگ خواهند شد یا نه   باید بدانید که شما ممکن است از اینکه آن‌ها چقدر ارزان هستند شگفت‌زده شوید.

مقایسه کیفیت

بسیاری از تولیدکنندگان مدل‌های مختلفی از پنجره‌ها را برای بودجه‌های مختلف پیشنهاد می‌کنند، بنابراین برای یافتن آنچه با بودجه شما همخوانی دارد، بسیار مهم است که با یک متخصص صحبت کنید. زمانی که می‌خواهید پنجره آلومینیومی و پنجره upvc را از نظر قیمت مقایسه کنید سعی کنید از تمام لحاظ مانند شیشه، امنیت، دسته، لوازم جانبی و … آن ها را بررسی کنید زیرا همه این عوامل در قیمت نهایی تأثیر خواهند داشت. البته این هم در نظر بگیرید که هر چه امنیت بالاتر برود، صرف نظر از این که پنجره آلومینیومی یا پنجره upvc باشد مطمئناً قیمت تمام شده پنجره گران‌تر خواهد بود.

مشخص کنید که هر عامل چقدر برای شما اهمیت دارد.

بین پنجره آلومینیومی و upvc  کدام را انتخاب کنم؟

تفاوت و انتخاب بین پنجره آلومینیومی و پنجره یو پی وی سی یک تفاوت اساسی  و مهم نیست. بلکه به ترجیحات شخصی شما، بودجه شما و عواملی که برای شما مهم هستند، بستگی دارد.  نظرات هر یک از صاحبین خانه متفاوت است و از آنجایی که upvc و آلومینیوم در بسیاری از فاکتورها به ویژه راندمان حرارتی و امنیت بسیار شبیه هم هستند، این کار به آن سادگی نیست که بگوییم یکی بهتر از دیگری است. ‌

پنجره‌های آلومینیومی در ۱۰ سال گذشته به لحاظ مقرون‌به‌صرفه بودن، دوام و بازده حرارتی پیشرفت‌های زیادی کرده‌اند و انتظار داریم که روز به روز بر محبوبیتشان افزوده شود. با این حال، همیشه یک انتخاب برای upvc در بازار به خاطر هزینه‌های آن وجود خواهد داشت. ‌

اگر هنوز در حال تلاش برای تصمیم‌گیری درباره اینکه آیا می‌خواهید upvc یا پنجره‌های آلومینیومی را بخرید بهتر است با یک کارشناس خبره در این زمینه صحبت کنید.

دسترسی به یک کارشناس خوب و خبره می‌تواند به شما در مورد تفاوت‌های این پنجره آلومینیومی و پنجره upvc کمک بیشتری کند  و با توجه به بودجه شما پیشنهاد خرید پنجره مورد نظر را به شما بدهد.

انتخاب بین 2 نوع پنجره دوجداره

جهت کسب اطلاعات در مورد نحوه محاسبه قیمت پنجره دو جداره می‌توانید به مقاله آن مراجعه فرمایید یا فرم موجود در لینک زیر را تکمیل نمایید تا متخصصان ما با شما در ارتباط باشند.

مشاوره تخصصی(جهت ارائه قیمت)

3.3/5 - (3 امتیاز)

مطالب مرتبط

نظرات کاربران 0